Fotoedytor

Fotoedytor

fotoedytor

Fotoedytor odpowiedzialny jest za pozyskanie i dobór zdjęć w konkretnym temacie. Tak najprościej można podsumować to kim jest osoba, która dba o stronę graficzną publikacji drukowanej czy strony internetowej. Musi być to osoba, która w locie wyłapuje kontekst i potrafi słowa zamienić w obrazy. Nie zawsze chodzi tu o dosłowność, bo dobry wybór zdjęć potrafi nieraz wzmocnić przesłanie tekstu czy podkreślić jego misję. Czasami fotoedytor szuka po prostu zdjęcia z konkretnego miejsca i kropka.

Pozyskanie zdjęć

Ciekawostką jest fakt, że fotoedytor niekoniecznie musi być fotografem. W wielu przypadkach ma z fotografią, grafiką duży związek, ale nie jest to wcale takie istotne. Fotoedytor ma za zadanie pozyskać zdjęcia czy ilustracje. Dzisiejszy rynek fotografii pozwala mu na korzystanie z przeróżnych agencji, banków zdjęć czy z prywatnych zasobów fotografów. Liczy się efekt końcowy. Czasami zdarza się też, że zdjęcia które jest koniecznie potrzebne nie ma. Wtedy fotoedytor zleca wykonanie takiej fotografii.

Dwa przykłady:

Firma przygotuje folder promujący towary i usługi. Fotoedytor w tym wypadku musi mieć dostęp do bazy zdjęć firmy i określić jakimi materiałami dysponuje, a jakich brakuje. Może też okazać się, że zamiast wykonywać zdjęcie np. kuriera dostarczającego paczkę można takie zdjęcie kupić w jednym ze stocków za kilka dolarów. Najważniejsze jest jednak zebranie całości materiału i przekazanie go do druku.


Gazeta poszukuje do ilustracji okładki rodzinnego zdjęcia pewnego słynnego narciarza. Po przeszukaniu bazy dostępnych zdjęć okazuje się, że takiego zdjęcia nie ma. Fotoedytor musi więc (za zgodą zainteresowanych) zorganizować sesję fotograficzną podczas której takie zdjęcie powstanie. Jest to o tyle prostsza sytuacja, że można w ten sposób łatwo wyprodukować takie zdjęcia jakich dokładnie potrzeba.


Fotoedytor w praktyce

W większości przypadków fotoedytor negocjuje również ceny za zdjęcia czy usługi. Wybrane pozycje mają często swoje budżety (np. 1000 zł) i rolą fotografa jest zaproponować coś w tej kwocie. Na etapie zakupu musi on również określić jak zakupione zdjęcie może być wykorzystane (czyt. licencja) i podpisać odpowiednią umowę. Jeśli zakupione zdjęcia pochodzą ze stocka, to rolą fotografa jest sprawdzić czy można użyć tego zdjęcia np. w reklamie czy w sieciach społecznościowych. Właściciel praw autorskich jasno określa te zasady i trzeba ich przestrzegać, bo w innym wypadku można narazić się na kary finansowe.

Fotoedytorzy nierozerwalnie związani są również z prasą. To właśnie w mediach drukowanych czy internetowych ich rola jest bardzo istotna – tutaj liczy się czas. Łatwo zauważyć, że relacjonowane na żywo w Internecie wydarzenia posiadają materiał zdjęciowy prosto z miejsca akcji. To właśnie fotoedytor ma za zadania znaleźć agencję, która takie zdjęcia sprzedaje i błyskawicznie dokonać zakupu i umieszczenia w materiale na stronie internetowej. W prasie drukowanej również zobaczyć można zdjęcia z aktualnych wydarzeń – fotoedytor jest tu mostem pomiędzy agencją, a redakcją. W mediach jego praca poddana jest dużo większej presji czasowej niż w wydawnictwie i pracy nad książką.


Więcej niż 1000 słów

Jedną z najważniejszych ról fotoedytora jest spojrzenie z dystansem na materiał zdjęciowy. To jest jego przewaga nad fotografem, który emocjonalnie związany jest ze zdjęciami, które stworzył. Fotoedytor stoi z boku i patrzy oczami widza, szuka akcentów i przenośni. Wybór zdjęć, ale również dobre operowanie zasobami to bardzo kluczowa sprawa w dzisiejszym świecie gdzie obrazy dookoła zdają się rządzić i wyrażać czasem więcej niż 1000 słów.

fotoedytor

Comments are closed.

Fotoedytor
Szanuję Twoją prywatność. Korzystam ze statystyk głównie dlatego, że lubię wiedzieć ile osób do mnie zagląda. Szczegóły mojej polityki prywatności znajdziesz na dole strony.
Czytaj więcej
Zapisz się na mój newsletter!
100% ciekawych treści!
* pola wymagane