Menu

Timmelsjoch

Historia przepraw przez przełęcz Timmelsjoch jest bardzo długa. Znaleziona zapinka z około 300 roku p.n.e. to tylko jeden z wielu dowodów na trwający tu nieprzerwanie ruch. Inne ślady świadczą o tym, że na wiele wieków przez Chrystusem wędrowcy, kupcy i rolnicy wykorzystywali tę możliwość przedostania się przez góry. W latach 50-tych XX wieku dwóch lokalnych…
  • 1 grudnia 2017

Karwendel

Stojąc pośród kolorowych domów w Mittenwaldzie czy spacerując po rozległych łąkach Buckelwiesen po krótkim spojrzeniu na Karwendel zdaje się być on nieosiągalny. Ten masyw górski leżący na skraju Bawarii i Tyrolu zaliczyć można do jednego z najciekawszych miejsc w tym regionie. Natura skutecznie broni się tu przed cywilizacją. Tylko jedna, sezonowa droga wdziera się do…
  • 29 listopada 2017

Drogi w Alpach

Drogi w Alpach od wieków odgrywają bardzo ważną rolę. Ich pierwszym zadaniem był transport towarów z północy na południe (i odwrotnie). Badania archeologiczne na terenie całych Alp potwierdzają fakt, że przez przełęcze od wieków prowadziły szlaki handlowe. Współcześnie wykorzystano stare, utarte ścieżki i w wielu miejscach pojawiły się szerokie trasy, a nawet autostrady. Zima i…
  • 27 listopada 2017

Dęby Rogalińskie

Zdjęcia z tej baśniowej krainy od lat obiegają Polskę i pewnie każdy już bez problemu rozpoznaje te charakterystyczne sylwetki dębów. Położone w niewielkim zakolu szerokiej Warty, Dęby Rogalińskie raczą swoimi urokami od wielu wieków. O Rogalinie pisałem już wiele razy, opublikowałem artykuł w Poznaj Świat, ale teraz chciałbym podejść do tematu praktycznie i podpowiedzieć…
  • 23 listopada 2017

Lofoty

Najprościej byłoby odpowiedzieć, że nie udał się nam jesienny wypad na norweska północ i los padł na zimę. Nam, czyli mnie i pomysłodawcy, i kierownikowi pleneru – Łukaszowi Kuczkowskiemu. Ja w pewnym sensie stałem się „uczestnikiem”, bo Łukasz w całości przygotował wyjazd – od wybrania miejsc do zdjęć, przez noclegi po wynajęcie samochodu. Do odwiedzenia…

Morawy

Dookoła noc otulała morawskie pola. Jechaliśmy z Januszem przez zaspane czeskie miasteczka i z każdą chwilą byliśmy bliżej celu. Na miejscu spotkaliśmy Przemka, który plener rozpoczął już o zachodzie słońca. Siedliśmy w pobliskim barze. Pogrążyliśmy się w rozmowach o fotografii i podróżach. Pierwszy raz Morawy Południowe odwiedziłem w maju 2013 roku. Wróciłem zachwycony przestrzeniami pól nie…

Ołomuniec

Przez Ołomuniec przejeżdżałem wielokrotnie. Zawsze pospiesznie zostawiłem go w tyle udając się na południe Europy. Kojarzył mi się jedynie z wielkim skrzyżowaniem autostrad i widokiem postkomunistycznych blokowisk widocznych z drogi. Nie miałem jednak świadomości co kryje ta niezwykła, historyczna stolica Moraw… Zjeżdżając z autostrady w kierunku centrum można odnieść wrażenie, że popełnia się błąd. Mało…

Lubelszczyzna

Roztocze i Lubelszczyzna kojarzą się przede wszystkim z pięknymi lessowymi wąwozami. Puszcza Solska czy Lasy Janowskie to urokliwe kompleksy leśne. Roztocze to również ciągnące się po horyzont łany pól, a pośród nich magiczne drogi i stare kapliczki. Łatwo trafić tu nad szumy na Tanwi czy do Zwierzyńca, ale Roztocze to również nieodkryta kraina z wielkim…
  • 23 listopada 2017

Dolomity – Lato

Komu polecam Dolomity w sierpniu? Z pewnością jest to dobra opcja dla kogoś, kto wybiera się pierwszy raz. Dzięki temu, że wszystko funkcjonuje na najwyższych obrotach zobaczyć można wszystkie „ikony” Dolomitów. Choć są to wysokie góry to jednak latem istnieje dużo mniejsze ryzyko, że spadnie śnieg (nie jest to wykluczone), a nawet jeśli pogoda się…

Pieniny

Pieniny zazwyczaj kojarzymy z Sokolica i Trzema Koronami. Znany jest również spływ Dunajcem. Warto jednak spojrzeć na ten górski, polsko-słowacki raj trochę szerzej. Przepiękne panoramy na Tatry rozciągające się nad Sromowcami czy piękny Wąwóz Homole to tylko jedne z wielu ciekawych miejsc. Spacer mostem na słowacką stronę i wizyta w Czerwonym Klasztorze to również interesujące…

Salzburg

Salzburg to idealny przykład miasta, które czeka na Ciebie! Odwiedziłem to miasto już kilka razy i kiedy spaceruję wąskimi uliczkami miasta wiem, że Salzburg o mnie dba – nie nudzę się, a raczej za każdym razem odwiedzam coś nowego. To miasto nie zobowiązuje. Można wpaść tu przejazdem, można zajrzeć na obiad albo spędzić weekend. Mnogość…

Innsbruck

Niemiecki porządek, austriacka przestrzeń i włoska fantazja – tak w skrócie mógłbym opisać te zakątki, po których spacerowałem. Bez problemu widać wpływy trzech kultur, które połączone dają niezwykły koloryt. Oczywiście główna ulica, Herzog-Friedrich, a później Maria-Theresien to typowo zatłoczony deptak, wypełniony turystami. Popijając kawę lub piwo można tu odpocząć spoglądając na miasto i góry. Roi…

Park Mużakowski

Park Mużakowski to niezwykła perła, wpisana na listę UNESCO, która pomimo wielu historycznych zawirowań przetrwała ciężkie czasy. Jest to największy i jedyny w Europie transgraniczny park w stylu angielskim. Zaprojektowany w 1815 roku przez księcia Hermanna Ludwiga Heinricha von Pückler-Muskau. Jego ideę i projekt kontynuowali kolejni właściciele i dzięki nim w pewnej części możemy oglądać…